Lycklig, lycklig!

26 11 2010

Pedian vill visst inte länka in bilden på min ...

Image via Wikipedia

Jag har kvar den. Febern jag genast fick när hon steg av tåget. Pulsen som slår jämnt men ostadigt. En natt som likt barnalindor svept med mig in i någon sorts tanke på att livet kanske ändå är rättvist. Att det kanske är på grund av detta som jag var tvungen att lida alla helvetets kval i ack så många år. Kanske?

Hon går ut med min hund på morgonen. Iklädd mina joggingbyxer, sina egna kängor, min tröja och min jacka och min doft. Själv sitter jag stum kvar vid köksbordet och funderar på varför i hela fridens namn denna kvinna, denna av gudar skänkt vackra kvinna, vill sitta med mig och prata. Vill intesova med mig under många långa nattimmar. Ingen sömn, bara ord, bara ånga som byter ägare.

Det är något vackert som sker. Så klart vågar jag inte för mitt liv tro att det är sant. Vi jämför hur vi funkar och hur vi tänker och kommer oftast, inte alltid, men oftast, fram till att vi funkar på samma sätt. Bara utifrån lite olika utgångspunkter.

Så allt jag vet är att jag inte vet något och att jag nöjer mig med det. Att det gör mig lycklig att inte veta, att jag inte ens vill veta. Bara borra ner näsan i hennes hår och insupa dofterna hon utsöndrar. Det av mig som dröjer sig kvar.

En lycklig man har jag läst i tidigare. Lyckliga män tenderar att skriva plattetyder och så gör jag med. Men om det är priset jag får betala så skiter jag om språket blir tomt och klychigt.

Jag är en lycklig man.

Åtgärder

Information

Kommentera

