Efter sömnen

4 12 2010

Peter Krapotkin 3

Image via Wikipedia

Jag befinner mig i ett hål i tiden. Jag måste se på sakernas tillstånd på det sättet. Ett hål i tiden, en reva i verkligheten. Igår försökte jag verkligen hålla ihop. Göra det jag sagt jag skulle göra. Tänka på att jag inte är ensam längre. Tänka på att det viktiga inte är att hon åkt hem utan att hon kommer tillbaka. Det gick sådär. Jag rökte och tänkte på att städa. Försökte läsa, titta på tv, lyssna på musik. Allt det där jag brukar göra. Stilla mitt oroliga hjärta. Stilla dess slag. Men hur jag än vände och vred och verkligheten fick jag inte det där rofyllda i mig jag lovat henne finna. Tårarna bröt fram och jag kände mig uselt självisk som satt och saknade henne när jag lovat att vörda henne.

Sängen och hunden och hennes kvarglömda byxor i handen bredvid kudden. Somna och drömma. Vakna och sakna. Det är väl så det blir nu ett tag framåt. Idag ska jag städa. Putsa och feja, allt det jag inte gjort under de 8 underbara dagarna jag var hel och total. Låta tiden rulla på, leva i revan. Gömma mig i sprickan som livet gett mig. Vänta på nästa gång hon kommer. Det kommer bli bra. Så klart.

Men ändå. Det är svårt att vara vuxen. Det är svårt att älska. Det är svårare att vara älskad. Men jag har saker att göra. Ting att sköta. Förbereda mig. Vara lycklig över vad jag faktiskt har och inte över vad jag vill ha. För vår kärlek är annorlunda och märklig, strange days indeed. Jag som alltid önskat ett förhållande där man lever i frid och samvaro men inte alltid nödvändigtvis på varandra hela tiden saknar hennes ord och kropp och att få titta på henne. Så jag tittar på korten, om och om igen. Längtar och lever och har ofridsam frid. Dricker kaffe och tänker och planerar hur jag ska ge henne vad hon behöver så att hon aldrig tröttnar på mig.

Så nu ska jag ta mig i kragen. Ställa mig och sortera disk och kanske tvätta. Ta hand om mina djur och mitt liv. I väntan på henne.

Åtgärder

Information

Kommentera

