Längtan efter det som är

4 12 2010

grupo tholl na baronesa

Image by Festival Manuel Padeiro via Flickr

Låt oss räkna mina synder. Låt oss ta de livslängder det kommer ta. Låt mig stiga ut i kylan och ner från min tribun, den jag byggt åt mig själv. Låt värme skapa is och låt isen skapa svidande skinn. Låt haven rämna och, varför inte, låt mig dränkas i mitt ego. Det vore inte svårt. Jag har ingen flytväst. Jag kan inte simma men jag kastar mig gärna ut på det havet. Det finns inte nog sandkorn på månen för att täcka mina skulder. Luften jag vill andas är torr och smaklig men blir alltid till samma illamående på morgonen och samma tjärsmakande tunga för andra att mörda med.

Min Dipp, min hund, går fram och tillbaka som ett lejon i bur i vårt hem. Jagar katten, jagar mig, jagar frid och frihet och lite uppmärksamhet. Själv så går jag mellan skurtrasa och bekymmer om pengar och min sjuka mor och allt jävla dunderdumt och elakt jag gjort i mina dagar. Den där känslan av att allt håller på att ställa sig på sin spets och att det är upp till mig att balansera hela skiten så att inte allt faller ner i helvetets djup och jag själv faller med. Igen.

Illamåendet börjar gå över. Trots att jag fortsätter mörda mig själv med tobak. Kanske just därför. När allt tar slut går smärtan över. Det är svårt att gå rak när man är liten. Jag är så liten, så otillräcklig, så krävande så lycklig. Allt på en och samma gång. Lite som alltid fast ännu mer. Borde jag inte vara hel nu? Varför har jag ont? Varför kan jag aldrig vara nöjd? Måste man verkligen leva med sig själv hela jävla tiden? Kan man inte få en enda liten sekunds paus? Bara en gnutta semester från sin egna smärta och svärta. Jag borde vara hel. Jag trodde det. Men jag är lika trasig, lika sökande, lika behövande, lika svekfull, lika ful och lika oärlig. Även fast jag är så lycklig så lycklig så helad. Det går inte att hela mig. Jag är förtappad. En person som så gärna vill vara ett omslag av kärlek och omsorg men ändå bara är själva såret.

Åtgärder

Information

Kommentera

