Efterlysning, mitt lugn.

6 12 2010

Wooden fence in Halmstad, Sweden.

Image via Wikipedia

Jag är vilsen och förvirrad. Går som ett djur i bur fast i världen, helt utan stängsel som håller mig fast eller inne. Universum är öppet, vidöppet men jag känner mig klaustrofobisk ändå. Fångad i tiden. Den tid jag bara vill ska gå. Gå och aldrig komma tillbaka. Meningslös tid utan innehåll. Rökar och dricker kaffe tills magen svider och lungorna kvider. Borde äta men kan inte förmå mig till att svälja. En obändlig lust att göra något drastiskt. För att slippa tänka, känna, vara och finnas. Meningslös tillvaro.

Samtidigt är jag lycklig som en dront som överlevt. Ser framtiden an som det heter. Men jag vill ha hit framtiden nu. Vill kunna beställa den på telefon och få den hemskickad med expressbud. Är beredd att betala kostnaden. Stå för min längtan. Det är som att när livet blivit så ofattbart ljust och vackert är dagarna när hon inte är här svarta och mörka och liksom inte av någon mening alls. Det där måste jag få ordning på. Det går ju inte att leva livet bara då och då. Jag kan inte kosta på mig att bli beroende av henne på samma sätt som jag smygande blev beroende av alkohol. Då har jag till slut inget att erbjuda henne, kvinnan från havet.

Så jag skapar en tillvaro. En ny. En där jag är relativt stabilt galen och relativt stabilt lycklig och relativt stabilt nykter. Jag bygger och hamrar och sågar till mig bitar av livet som jag kan passa in i. När man har letat efter någon så länge och bara gått in i väggar gång på gång så blir friheten det innebär att funnit sin andra hälft skrämmande. Det finns så många fällor i kärlekens labyrint. Så många sätt att slita ut och slita ner. Det får inte hända. Inte den här gången. Jag tänker inte tänka ens tanken. För när jag gör det så tänker jag bara på hur ensam vägen hem skulle bli.

Äh, skit samma. Nu ska jag försöka få ordning på mig själv, för stunden.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

