Mina försök att finna min ålder korrekt.

6 12 2010

Monument a Vara de Rey, Eivissa, Spain

Image via Wikipedia

Jag har ett helvete just nu att vara vuxen. Det ger mig huvudbry och rynkor i pannan. Jag försöker, jag lovar, jag gör det, att vara vuxen och inte tänka som en förvirrad 14-åring. Man kan inte vara 14 när man är 40. Man ska inte vara det. Men ändå, trots mina goda intentioner, så rasar det en kamp inom mig som jag så väl känner igen från den där tiden när hormoner fucka upp hela skallen och hjärtat var det som styrde varje steg man tog.

Just idag, nu, är det hon som är den äldre. Den som talar om för mig att det är ok att vara ifrån varandra, att det bara skapar något gott med att längta. Skit längta. Jag vill ha och jag vill ha det NU! Men så säger jag åt mig själv att tagga ner. Fixa till mig och göra något gott av tiden jag har fått till skänks. Livet går vidare även när det skenbart står stilla. Det är som ett diesellok som bara rullar på. Även fast man känner sig som ett av de där El-loken som stannar så fort det fallit en snöflinga i Jämtland.

Så då är ju frågan när jag ska växa upp? Det måste ske idag känner jag. Kanske kan jag hitta någon form av balans i livet. Stå mitt mellan de där stunderna när hon är nära mig och vi pratar oavbrutet, avlöser varandras svador som om replikerna redan vore skrivna, när vi läser våra tankar och det blir rätt i varje stavelse och de stunder när jag bara har hunden att prata med.

Men kärleken är väl sådan. Det är sådant som får folk att simma över hav och kasta sig ut rån flygplan. För att uppleva samma rus, samma kick. Samma samhörighet med världen. Fan, jag är ju höjdrädd och lika rädd för djupa vatten. Jag får väl gå över torget i Borås och hoppas att jag får en liten minikick av det. Någon nytta ska man väl ha av alla sina nojor och fobier liksom.

Så kanske borde jag tagga ner. Lugna mig och se tiden ann. Vara lycklig över att hon finns där ute i världen och att jag får vara hennes. Bara hennes.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

