Bara väntar baby, bara väntar.

8 12 2010

An engraving of Nikola Tesla

Image via Wikipedia

En stilla dag. Lika stilla som gårkvällens tystnad var. Det enda jag kunde höra, förnimma, var hundens grymtanden när hon grävde i snön där vi stod i skogsdungen bredvid gatan som är min adress. Det var ett sådant där förunderligt ljus, fast det borde vara becksvart så såg man allt klart. Tystnaden var nästan monumental, på gränsen till skrämmande. Den moderna människan är inte van vid den. Inte jag i alla fall. Jag som inte ens kan sova om det är tyst.

Det slår mig, gång på gång, att jag inte skulle uppleva sådana stunder om jag inte hade hunden. Inte skulle jag bege mig över gatan och in i skogen om jag inte var ute med henne. Inte klockan sent på kvällen. Jag skulle sitta inne och bedöva mina sinnen med tv. Vilken tur jag har som har en kissnödig hund.

Idag är det lika tyst. Fast inom mig. Inte på något sätt obehagligt, men ovant. Kanske är det medicinen som börjat verka? Kanske är det så att jag börjat landa efter 40 års kullerbytta? I så fall så är det väl något bra kan jag tro. Tankarna trängs inte längre på samma sätt. De står fortfarande i kö, en lite orolig kö, som i ett köpcentrum inför jul, men de bråkar inte lika mycket med mig. Tanketrängsel. Vilket underbart ord. Det är en del i av att vara bipolär har jag lärt mig. Jag som alltid trott att det ska vara så och att felet legat hos mig som inte kunnat handskas med hur det ska vara. Men det ska inte vara så. Har jag lärt mig. Nu.

Det enda jag är rädd för nu, för jag är en sådan som alltid ska vara rädd för något, är att tankarna ska bli tröga. Att leden ska glesas ut så mycket att jag inte längre får kontakt med dem. Men jag får se. Det som blir är det som ska vara. Dessutom är jag lyckligt kär så fuck rädslor. De har ingen plats i mig, de får dra till någon annan.

Men det är ju så att livet inte ställer sig på paus för att man blir kär. Det rullar på fast i bakgrunden. Så många gånger jag har hakat upp hela min existens på någon annan att jag nu är livrädd för att göra det samma igen. Så jag får backa och pausa hela tiden för att inte rusa och rusa förbi. Det är en välsignelse att hon inte bor i närheten. Då hade vi nog bränt ut varandra på tre blossande sekunder.

Dumheter. Det är bara ett jävla försök att trösta mig själv, det där. Jag vill vakna med henne, vara med henne, leva med henne, prata med henne, titta på henne, lyssna på henne, skriva med henne, för henne, lukta på henne, knulla med henne och somna med henne. Dag ut och dag in och år ut och år in. Jag längtar till och med till den dag jag tröttnar på henne så att jag får upptäcka henne på nytt. Men nu är det som det är och jag försöker göra det bästa av det. VI försöker göra det bästa av det. Vi lyckas rätt bra tycker jag. Ordning och reda på livet först, sedan kyssas.

Så jag längtar och lyssnar på tystnaden. Funderar på att städa men det blir att jag sitter och tänker på saker jag måste komma ihåg att prata med henne om. Vända och vrida på livet sådär lyckat som vi gör. Förundras över att man funnit sig själv och kan vara till för någon annan. Jag klappar hunden, kelar med katten, dricker för mycket kaffe och känner hur hjärtat rusar. När jag tittar ut genom fönstren så ser världen annorlunda ut nu. Hon säger att jag bor vackert och jag ser det nu. Jag ser Viskan som flyter fram utanför mina väggar. Jag ser den på riktigt. Jag lever med en å. Den har alltid tröstat mig, men nu kan jag kanske trösta dess oroliga vatten.

Därför kanske jag kan finna ro i att det mörknar i mitt hem. Lägga mig och bara vara. Låta tiden rulla på. Frammana hennes doft och minnas hur hennes röst smeker mig.

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

