Oskärpa

15 12 2010

Theda bara

Image via Wikipedia

Jag har ställt livet på paus. Det är bara tid som förflyter. Så kan man givetvis inte leva i längden. Jag vet, för jag har försökt tidigare. Men då var anledningen tristess och letargi. Nu lider jag av lycka. Det är en sjukdom som drabbat mig med isklar skärpa. Visst inget att beklaga, bara vara tacksam över det virus som drabbat min organism. Jag är uppbragt. Förvånad och förvirrad. Men på paus.

Kylan som omger oss alla har även drabbat min enkla person. Ändå bränner huden. Ändå brinner hjärtat. Jag smälter isen på marken när jag går. Träden sprakar av lågor, himlen färgas röd. Sömnen jag så väl behöver når jag inte. Den undflyr mig, strax framför mina fingertoppar dansar den bort från mig. Längtan kan göra fysiskt ont. Det är som en mental infarkt. Bedövar och sjunger.

På fredag blir jag en bättre människa igen. Inte annorlunda, bara lite helare. När tåget rinner in på stationen kommer jag glänsa som nyputsat silver. Hon, Hanna Cecilija den Underbara är mitt putsmedel. Min musa. Min längtan och den del jag letat efter, behövt och slagit mig själv på käften så många gånger för att finna.

Vi river varandras murar, våra väggar raseras. Det är hon som sade det men jag vet att det är sant för det är så det känns. Jag har varit kär så många gånger. Kär i kärleken. Irrat runt och trott mig hittat allt i ett par ögon. Men något är annorlunda. Hon har drömmar jag kan känna igen som mina egna. Hon har allt det där jag letat efter men inte förstått. Eller snarare trott vara omöjligt att finna. Så jag har lagt min längtan vid sidan och skapat en värld där det är sant fast det hela tiden varit en lögn.

Men hon finns. En människa som vill, som kan skapa. Som har djup utan att vara trist. Som kan skratta och gråta i samma sekund. Som är så vacker att tiden stannar varje gång jag ser hennes bild. Hon är lika ointresserad av att fastna i livets fälla som mig, hon har fastnat i den lika mycket som jag. Vi slår oss fria tillsammans.

Åtgärder

Information

Kommentera

