Gud välsigne eder…

22 12 2010

Tom Petty & The Heartbreakers star on Hollywoo...

Image via Wikipedia

Gud välsigne på whiskeyn,jag kan inte lita på kärlek. Nej, det är inte mina egna ord, även om man kunde tro det. Fast så bra kan jag inte uttrycka mig. Det är herr Tom Petty som säger dessa goda ord, fast på engelska då förstås. Men nog är det vackert. I all fall för oss som föll och föll och bara hade en skruvkork att hålla oss i.

Jag vet inte längre om jag tror. På något. Fast sen tänker jag till. Jo, jag har lärt mig att göra det de sista åren. Jag tänker till och kommer på att jag har mig själv. Men det är bara ett problem med den där teorin som låter så vacker. Hur faen ska jag kunna luta mig själv mot mig själv för att få vila när jag själv redan lutar?

Fast å andra sidan. Jag har aldrig trott på någon annan än mig själv. Det var när jag gick sönder som jag slutade tro. När jag var liten, allt för liten för att det ska behöva vara så, så började jag förstå att man kan inte lita på någon utom sig själv. Alla är ute efter en. Alla vill en illa. Alla vill ha något. Alla kör över en om man veknar, om man ger efter, om man tänker en tanke för mycket.

Det var inte på något sätt så att jag växte upp i misär. Mina föräldrar gjorde så gott de kunde och oftast var det faen så mycket bättre än många andra fick. Eget rum, en mor och far som älskade mig. Oftast. Ibland kändes det som då men det är nog oftast när jag tänker tillbaka. Men jag kan fortfarande inte med aromen av is. Den får det att svindla i magen. Lång historia, den tar vi inte nu.

I vilket fulla fall så fick jag lära mig vikten av att vara sig själv, att vara trogen sig själv och dessutom, alltid, alltid, alltid, lita på sig själv och ingen annan. Så klart det blir fel när jag söker kärlek så desperat. Så klart.

Kvinnor. Mina vänner kvinnor. Jag har omgivit mig med kvinnor. Kvinnor att prata med, att skratta med, att gråta med, att knulla med, att leva med och att förstöra. Jag förstår mig inte på den manliga världen. Det där mascho som jag inte kan relatera med eller till. Jag är trygg bland kvinnor. Nästan alla mina vänner är kvinnor. Nästan alla jag varit kär i har varit kvinnor. Alla jag har haft sex med är kvinnor. Men kvinnorna jag älskat har aldrig förstått att de andra kvinnorna är mina vänner. Mina andliga systrar. Eller bröder. Det spelar ingen roll för mig. Men egentligen är kvinnor, de flesta, lika mascho som män, men på ett kvinnligt sätt. De är fastlåsta i sina positioner och ingen, säger ingen, kan eller vågar lyfta bort dem från den piedestal de själva satt sig på.

Men det är som det är med den delen. Tack gode Gud för kärleken och tack gode Gud för whiskey.

 

 

She was hell on her mama
Impossible to please
She wore out her daddy
Got the best of me

And there’s somethin’ about her
That only I can see
And that’s good enough

You’re barefoot in the grass
And you’re chewin’ sugarcane
You got a little buzz on
You’re kissin’ in the rain

And if a day like this
Don’t ever come again

Well that’s good enough
Good enough for me
Good enough for right now
Good enough for me
Good enough for right now

God bless this land
God bless this whiskey
I can’t trust love
It’s far too risky

If she marries into money
She’s still gonna miss me
And that’s good enough
Gonna have to be good enough

Någon måste stå främst.


 

Åtgärder

Information

Kommentera

