När jag sitter med dig

22 12 2010

Elvis Presley who was the first person to reac...

Image via Wikipedia

Det faller kväll runt omkring mig. Omkring oss. Hunden, Dipp, går och letar efter sin tuggknut och lite skoj medan katten ligger ovanför elementvärmen i köket. Själv sitter jag här bredvid dig. Vi tillbringar en stund tillsammans. Vare sig vi vill eller inte. Det är först när du slutar läsa som jag blir ensam. Så eländigt är det. En person, jag tänker inte skriva hon, sade åt mig att vi är konstnärer som behöver publik. Det är ju så sant. För jag kan lura mig själv med att jag skriver för att jag måste eller för att komma ihåg eller för att få ordning på tankarna. Men varför väljer jag då att skriva här, publikt?

För att jag behöver en publik.

Men så är jag också konstnär.

Jag visste det men vågade inte säga det, inte skriva det. Ett enkelt skal av tankar och känslor och berättelser som jag söker fånga med vinden. Ibland lyckas jag, ibland är jag som hunden som söker sitt ben, olycklig. Men jag söker min publik och den är du just nu. Tack kära publikum, jak skall just stå på hyvyd. Som det kunde stått i en Pippi Långstrump-bok.

Jag tänker inte säga hennes namn. Inte skriva ens henne.

Du vet.

Allt går upp.

Allt går ner.

Jag är alltid med.

 

Bara skinn & ben
med ett hjärta av tvål
Det får Dom solblekta
vackra att se
rött i år
& Ni har borrat små hål
försöker ta Mina tankar
men Jag har pratat
med Elvis
& rört vid Hans hår

Refr.
Jag stjäl tillbaka Min tid
Alla timmar Ni en gång
stal av Mig
En gentleman ett geni
En superhjälte för Dig

På en sekund
är Jag långt härifrån
Jag mäter försprång i ljusår
Jag är redan i mål
& Jag ska borra ett hål
ta tillbaks Mina tankar
Jag har pratat med Elvis
& rört vid Hans hår

Åtgärder

Information

Kommentera

