Tankar vid kaffekoppen

23 12 2010

An armillary sphere.

Image via Wikipedia

Dagen innan julafton och snön ligger som ett täcke över allt, precis som den gör på filmerna vi tittar på, de som handlar om julen. Hunden ligger och gnager på ett ben och själv gnager jag på tanken att julen nog är rätt så överskattad. Men vad vet jag?

Kallt kaffe i min mugg och en limpa cigg i kylskåpet. Det känns ju ärligt talat inte så juligt med kaffe och cigg. Ohälsosamt på alla de sätt. Men det betyder ju inte att jag kommer sluta röka eller dricka kaffe. Bara att jag konstaterar att jag borde sluta söka en förtidig död så förbannat febrigt.

I morgon beger jag mig till mor för att fira. Det är bara det att det är så förbannat sorgligt med jul nu för tiden. Skillnaden mot de grandoftande varma jularna på åttonde våning i huset på torget i stadsdelen jag växte upp i är monumental. Det var då vi var hela familjen hos min mormor och morfar tillsammans med kusiner och glödande människor. Julosten som man i hemlighet stal skivor av och Kalle Anka på tv och pratande, tjattrande röster. Nu är det bara morsan och jag och en evig väntan på mina barn. Milsvid skillnad mot julen som var.

Så är livet. Så jag tar en kopp kallt kaffe till, röker ännu en cigarett och tänker att, va fan, lika bra att göra det allra bästa av det.

Åtgärder

Information

Kommentera

