Ensammast i världen för en stund

24 12 2010

A 50 cl PET bottle of julmust.

Image via Wikipedia

Staden jag bor i är klockan 15.23 fullständigt tom. Allt är stängt, det enda man kan höra är vinden som ljuder sin sång ochsnöknarret under skorna. Jag går med min resväska och min hund Dipp till busstorget och kan inte annat än att känna mig ensammast i världen.

Det är bara jag och Dipp på bussen det mesta av vägen till min mor. Enstaka själar går på och av men annars har vi hela bussen för oss själva. Dipp lägger sig ner och vilar medan jag tittar ut på en julaftonstom värld.

Att vara ensam på julafton är att vara så mycket mer ensam än annars. Det är samvarons dag, när alla ska samlas och njuta av mat och dryck och varandras sällskap. Jag är glad att jag inte kommer vara ensam hela kvällen. Hemma hos mor äter jag allt det där man ska äta på julen. Skinka och prinskorv och sill och ost och bröd och julkorv.

Nu är det bara resten av kvällen kvar. Senare kommer min äldsta son. Men just nu sover mor och jag sitter i köket och tittar på tv med ett öga och internet med det andra. Till och med Dipp sover, mätt, lika mätt som jag är. Julmusten är slut och det irriterar mig. Jag älskar julmust.

Julmust är bäst.

Åtgärder

Information

Kommentera

