När 2010 drunknar

31 12 2010

Willem de Sitter (1872 – 1934)

Image via Wikipedia

Jag vet inte, men det bor en smygande klibbig känsla av annalkande ångest i mig. Det finns inget som borde skapa en sådan känsla så jag sitter lite förvånad och kan bara konstatera att den lever i mig. Helst skulle jag lägga mig för att sova men det är helt mot mina principiper att sova in nyåret. Så därför sitter jag uppe och längtar bort. Kanske är det bara känslan av enorm ensamhet som bygger upp, bit för bit, ett illabefinnande. Kvinnan är i sin hemstad, barnen har sitt för sig och kvar blev jag som sitter i min lägenhet med en hund som är nyfiken på vad som sker där ute i världen, varför det pangar och bommar lite titt som tätt.

Men. I morgon kommer jag ju vakna och vara tacksam över att inte varit på galej. En av få nyktra kommer jag brygga lite kaffe och sätta mig ner och röka medan snön ligger tjock utanför dörrarna. Så det är väl ok. Vemodig, det är nog det jag är. Vemodig och en smula melankolisk. Fast egentligen är det ju knäppt, att börja tro att livet skulle stå inför någon sorts förändring bara för att en av människan datum blir ett av människan annat datum. Skillanden är bara några timmars sömn, inget mer.

Så jag ska ta med hunden på en liten runda runt kvarteret och sedan in i skogen där hon får springa lite, duka fram lite läcker hundmat till jycken och lite läcker kattmat till katten och sedan vänta på att klockan blir tillräckligt mycket så att jag med gott samvete kan lägga mig för att sova.

Mer kan jag nog inte begära av livet idag.

GOTT NYTT ÅR ALLA!


Åtgärder

Information

Kommentera

