Svaret på en fråga

11 01 2011

Pre-PET Headgear (Positron Emission Tomography)

Image by Brookhaven National Laboratory via Flickr

Catten har gett mig utmaning, eller snarare en fråga. Vad är det som driver mig att blogga? Svaret trodde jag först var enkelt och klart som porlande vatten ur en nyinköpt Ramlösaflaska. Men det blir komplicerat. För det första, jag måste skriva. Det handlar inte om att jag tycker mig eller tror mig vara bra på att skriva. Inte i början. Jag bara skrev. Så fort jag kunde alfabetet och ljuda mig genom de allra första barnböckerna har jag skrivit. Om allt och inget. Om inget och allt. Bara fogat ihop mina älskade bokstäver till ord. Så där började jag. John Lennons ”In his own wright” betydde oerhört mycket för mig. Jag förstod att man kan skriva om precis vad som helst och att man kan skriva på sitt egna sätt, inte det som skolan lärde oss att skriva.

Sen betydde min engelska och svenska-lärare på gymnasiet fantastiskt mycket, de som höll ett enskilt möte med mig och sade åt mig i klarspråk att jag valt fel linje och att jag måste ägna mitt liv åt att skriva. Ändå gjorde jag inte det, för jag vågade inte.

Men varför bloggar jag? Alltså, vad är det som gör att jag under helt eget namn bloggar och lägger ut hela min privata och personliga sfär för världen att beskåda. Inte för att det är så många som läser, det är väl 30 läsare om dagen i genomsnitt, så en bra bloggare är jag alltså inte. Men jag skriver bra. Det är väl en rätt ordentlig skillnad därmellan. En bra bloggare skriver om sådant som andra vill läsa om, jag skriver om sådant jag vill berätta.

Sen är det ju så att jag har hittat något jag är bra på. Jag vill säga att när jag skriver bra skriver jag förbannat bra. Jag har ett eget språk, som bara är mitt. Jag älskar att vända och vrida på orden tills de blir mina och bara mina. Precis som en schackspelare som är duktig vill spela schack eller en duktig försäljare vill sälja eller en duktig svaravare vill svarva vill jag skriva.

Men återigen, varför i en blogg? Varför inte privat på egna filer i min egna dator? DET svaret är enkelt. Under några svarta, kolsvarta, år valde jag bort mänskligheten. Jag valde bort att umgås med människor för att jag inte fixade att göra det. Det gav mig ångest och fobier och jag var så besviken på mänskligheten efter min skillsmässa där jag blev mer eller mindre rövknullad hela vägen. Så jag satt i min lägenhet och darrade av skräck bara brevbäraren kom. Det var några år när jag vägrade öppna min post, vad det än kunde vara som jag slängde iväg. För post betydde krav och jag kunde inte klara krav. Kalla mig svag eller vad tusan du vill, men så var det. Jag vågade ju inte ens svara i telefonen utan gömde den avstängd under madrassen i veckor.

Då hade jag bara ett enda fönster ut mot världen och det var min dator. Bloggen blev min vän.  Någon att prata med. Efterhand började bloggen prata med mig. Jag fick kommentarer på det jag skrev. En del positiva, en del negativa, en del riktigt jävla elaka och en del bara tomhet. Men precis som i riktiga livet kunde jag umgås och dessutom, jag fick vänner. För en del räknar jag som vänner. Som Catten, Junie och Gwen och Puffan. Jag har säkert glömt att nämna tusen och tusen igen men faktum kvarstår, jag följer deras liv och ibland följer de mitt. Det kallar jag vänner.

Nu för tiden har jag ett liv igen. En kreativ söndrig själv till flickvän, jag skriver flickvän för hon är trots sina 38 år och sina mörka erfarenhet som en flicka som insuper livet på ett sätt som ibland ger henne lyskraft och ibland trasigt mörker. Jag har fått kontakt med mina barn, min mor och börjar så sakta treva mig fram mot mina gamla vänner. Det går sakta och det går hackigt och ibland går det inte alls, men det går framåt. Jag har fått diagnoser som faktiskt stämmer överens med det som är jag. Som är mig.

Jag röker för mycket, dricker för mycket kaffe, dricker allt för mycket alkohol fortfarande för att det ska vara bra för mig. Jag har blivit 40 och överviktig. Håret glesnar på ett sätt som ger mig panik, jag är ytterst fåfäng. Men jag har ett liv. Ändå skriver jag. Varför?

Svaret är att jag banne mig inte vet. Förutom att det finns ett driv i mig att skriva. Kanske är det ron det ger mig. Kanske är det ett försöka att reda ut min ADHD och bipolära hjärna som lever ett eget liv vad jag än gör. Kanske är det för att fördriva tid.

Troligast är väl att jag övar. Övar inför det stora, drömmen, att en gång skriva något som kan bli publicerat. Något som någon anser kunna säljas. Att kunna vända mitt gamla liv ryggen och leva ett annat liv. Det jag borde gjort redan för 25 år sedan. Ett kreativt liv där jag ägnar mig åt att skriva vackra eller fula sagor om tingen och platserna i livet.

Eller så är jag bara dum i huvudet och skriver just därför.

Välj själv.

 

Kanske vill jag bra sätta ett enda fotspår i historien?

 

Åtgärder

Information

7 responses

11 01 2011
Junie

Åh. Jag är din vän, vi är vänner. Vad fint, tack! Trots allt kommenterar jag inte så mycket längre, men jag finns där ändå och läser och tänker och JAG tycker att du är en väldigt bra bloggare. Jag anser inte att brahet går att mäta genom hur många besökare någon har. Du skulle kunna ha 10.000 besökare om bara rätt 10.000 människor lyckades hitta hit. Brahet är ju subjektivt. Är det inte så att sveriges största blogg heter kissies.se? Men jag läser inte den, däremot läser jag din blogg, för att jag tycker att din blogg är tusen miljoner gånger bättre. Kanske är det bara jag som inte riktigt är som alla andra, eller… jag vet inte. Folk kanske helt enkelt stirrar sig blinda på de redan stora bloggarna och glömmer att det finns nästan oändligt många små som är oändligt mycket trevligare.

12 01 2011
WoB

Förresten Junie, jag överlämnar även frågan till dig. 🙂

11 01 2011
WoB

Yeps, det tycker jag nog att vi är. Även om jag inte vet hur du låter eller pratar och kanske skulle vi faktiskt kunna gå förbi varandra på en gata utan att känna igen varandra. Förresten, brahet, vilket underbart ord. Brahet. Lysande.

När det gäller om du är som folk är eller inte så är du nog inte det. Du är ett lysande original som jag uppfattat dig och DET är något att vara stolt över.

Tack för ditt fina beröm!!!!

12 01 2011
Cattis

Dammit!
Det här var bra! Nåt så jävla bra! Tack för svaret och Ja, jag är din vän, men det vet du ”brorsan”!

Älskar ditt språk och hoppas att du blir publicerad BIG tajm! ❤

12 01 2011
WoB

Jag kan inte annat än böja huvudet i vördnad för dina vackra ord. Tack!!!

13 01 2011
Gullan

Åhhh jag känner mig grymt hedrad att betraktas som din vän, det är ömsesidigt kan jag säga!!

Jag tycker både att du är en bra bloggare och skriver grymt bra, tyvärr är jag inne här och läser på tok för sällan nuförtiden. Håller med Cattis 😀

17 01 2011
LänkKärlek & Driv! « PåRiktigt

[…] Wob skriver något som kunde vara mina egna […]

Kommentera

