Som ny igen

14 01 2011

Den som inte tar bort luddet ska dö

Image via Wikipedia

När ni lämnade mig var jag liten och darrande men rak i ryggen. En busstur in till stora staden tog mig till det stora lasarettet där jag fick anmäla mig i en stor lucka, fylla, med skälvande händer, i en hälsodeklaration och sedan sätta mig i ett litet väntrum där väggarna ramlade in gång på gång och lämnade rummet allt mindre för varje gång.

Jag var bara hjärtslag och studsande ben. Som en enda öppen nerv satt jag och försökte meditera, jag som aldrig i hela mitt liv ens försökt meditera, nej, inte ens kommit på tanken. Men jag gjorde ett försök där jag satt.

Jag ska inte tråka ut läsaren med alla de saker som hände under den där livstiden i den där byggnaden. Men när jag gick ut så ville jag ta världen i famn. Skratta högt och dansa med vem som helst. Skrika ut glädjen och stoltheten över att ta tagit tag i något som jag varit så rädd för.

Min käft är inte så illa som jag trodde. Det är lite upprensning och lagningar som ska göras, allt under narkos och sedan har jag sonat mina brott och tänker borsta tänderna fyra gånger om dagen och aldrig äta socker och bli en ny människa. Eller något åt det hållet.

I rena farten så tog jag vägen över Kronofogden och redde det ekonomiska inför historien. 10 papp skakar man inte fram ur ärmen sådär, vare sig man har lön eller lever på sjukersättning.

Jag var i sån god form att jag nog kunnat invadera Polen när jag ändå var igång, energinivån räckte till att knata upp till min arbetsplats och ta reda på numret till min chef. Bara en sådan sak.

Livet fram dit var fan i mig precis som de ska vara.

Åtgärder

Information

Kommentera

