Letar bland bitarna efter tro.

31 01 2011

Sculpture by Christian Partos

Image via Wikipedia

Vissa dagar vaknar man bara. Slår upp ögonen, går upp ur sängen, sätter på lite kaffe och röker en cigarett. Läser tidningen och kollar sedan runt på nätet vad som hänt under natten. Checkar av mail och kalendern. Vissa dagar gör man det där med gott mod, andra i missmod. Sen har vi dagar som den här. Den liksom bara startar likgiltigt och sen kör det på i samma fålla mest hela tiden. Det finns inget speciellt med den här dagen alls. Det är måndag och jag ska ringa runt till lite myndigheter men det är det enda. Det blir väl en dusch, en promenad med hunden. Kanske sova lite på eftermiddagen. Inte för länge men en stund. För att få tiden att gå tillräckligt länge så att jag kan gå från soffan till sängen för att sova vidare. Kanske lite tv däremellan. Inget speciellt alls.

Jag kunde ju välja att se positivt på det hela. Jubla över att ha vaknat till ännu en morgon. Men nog för att jag är oerhört tacksam för att vakna levande så finns det likt förbannat inget att jubla åt idag. Heller inget att gråta över. Jag kollar mitt bankkonto och finner det vackert. Jag kollar mina räkningar och finner de fula. Så summan blir grå och småtråkig. Inget att jubla åt, heller inget att gråta över. Men lite gott finns det att tänka på.

Idag är sista dagen jag bor i en övergångslägenhet. I morgon bor jag under eget kontrakt, visserligen i samma lägenhet som jag bott i tre år i. Men MIN lägenhet. Jag har syndat och sonat. Anledningen till att jag inte fick eget kontrakt är kvar. Mina skulder. Men de har funnit mig värdig att hyra på egen hand nu. Jag har skött mina ekonomiska åtaganden i tre år som sagt och nu kan jag pusta ut. Få tre nycklar att dela ut till mina kära. Slippa vara ständig oroad för att soc ska kliva in i lägenheten objudna. Få ha folk som sover över. Sluta vara livegen.

Så ju mer jag tänker på saken, ju bättre blir dagen. Det FINNS något speciellt med den här dagen. Den är inte bara grå. Det är i så fall samma grå ljus man ser i slutet av en tunnel, innan det vita, bedövande vackra, ljuset faller över ögonen.

Så kanske jag får lite mer stuns i stegen på promenaden? Kanske jag finner livet lite bättre? Jo, helt klart.

Ännu en gång har skrivandet på bloggen hjälpt mig att få ordning på saker och ting som tumlar runt i skallen.

Tack kära blogg.

 

Min kära hjälpreda 🙂

 

 

Åtgärder

Information

One response

31 01 2011
Tweets that mention Letar bland bitarna efter tro. « WobWorld -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Cattis B Carlander, Jonas Carlzon. Jonas Carlzon said: Letar bland bitarna efter tro.: http://wp.me/pUhKH-JJ […]

Kommentera

