The sanest days are mad

1 02 2011

Heart of a 26-year-old man, perforated by a bu...

Image via Wikipedia

Jag har kunnat hålla det ifrån mig så länge. Den sov varit utanför. Den som varit annorlunda. En förkastad men genial. Ensam i sitt slag och återigen genial. Som ingen du mött. Ändå finner jag, mig sittande i en soffa, vara som alla andra. Letandes efter det alla letar efter. Mat, tak över huvudet. Något att kalla sitt eget. Kärlek och mina barns kärlek. Inget mer behöver jag. För att få det mesta behöver jag pengar, för att få det sista behöver jag uppföra mig som folk. Jag kan inte.

Uppföra mig som folk.

För jag har ingen hunger efter pengar.

Bara det jag kan köpa för dem.

 

SÅ jag lurar mig själv, gång på gång, dag ut och dag igen när sanningen är att jag inte är vuxen nog att tjäna pengar. Det gör sig inte. Jag kan inte rätta in mig. Jag vill leva, ha kul, och kanske få knulla lite ibland.

Så jag sitter i min ensamhet, med en hund som vill ut, och finner mig själv vara ovärdig. Icke. Sådan. JAG. äR.

Men det blir som det blir. Kvinnan jag älskar har jag ärligt talat, inte på riktigt sett röken av på en månad. Jag vet inte vad hon vill. Ärligt talat, jag vet inte vad hon vill. Jag vet vad jag vill. Men kanske vill inte hon det jag vill. Jag vet inte. För jag vet inte vad hon vill. Kanske är jag blåst och då tar jag fan i mig och gömmer mig under en sten resten av mitt embarmliga liv, skrotar alla gitarrsträngar och stämmer av alla munspel. Säger åt alla gamla ”vänner” att de hade rätt och att de kan leva sina torftiga liv lyckliga.

Jag vet inte. Jag hoppas jag har rätt. Men om någon ska till skogen, om någon ska till skogen och inte får tag på det jag säger, hur kan de då säga åt mig att det jag sade var fel?

Jag vet inte. Troligen är alla mina tankar fel och skeva och något jag måste ta upp med min terapeut.  Men just nu, är de sanna.

 

The sanest days are mad
why don’t you find out for yourself
then you’ll see the price
very closely
some men here
they have a special interest
in your career
they wanna help you to grow
then syphon all your dough
why don’t you find out for yourself
then you’ll see the glass
hidden in the grass
you’ll never believe me, so
why don’t you find out for yourself
sick down to my heart
that’s just the way it goes
some men here
they know the full extent of
your distress
they kneel and pray
and they say:
”long may it last”
why don’t you find out for yourself
then you’ll see the glass
hidden in the grass
bad scenes come and go
for which you must allow
sick down to my heart
that’s just the way it goes
Don’t rake up my mistakes
I know exactly what they are
and…what do YOU do?
well…you just SIT THERE
I’ve been stabbed in the back
so many many times
I don’t have any skin
but that’s just the way it goes

why don’t you find out for yourself
then you’ll see the price
very closely
some men here
they have a special interest
in your career
they wanna help you to grow
then syphon all your dough
why don’t you find out for yourself
then you’ll see the glass
hidden in the grass
you’ll never believe me, so
why don’t you find out for yourself
sick down to my heart
that’s just the way it goes
some men here
they know the full extent of
your distress
they kneel and pray
and they say:
”long may it last”
why don’t you find out for yourself
then you’ll see the glass
hidden in the grass
bad scenes come and go
for which you must allow
sick down to my heart
that’s just the way it goes
Don’t rake up my mistakes
I know exactly what they are
and…what do YOU do?
well…you just SIT THERE
I’ve been stabbed in the back
so many many times
I don’t have any skin
but that’s just the way it goes

 


Åtgärder

Information

2 responses

1 02 2011
Pia

Det där med pengar…jag kämpar med det tvärt emot som du kämpar med – jag kämpar med att sluta fokusera på arbete och att någon gång få den lön jag tycker jag är värd. Jag arbetar och arbetar hårt och länge varje dag (känner mig alltid missnöjd med den s k ”belöning” jag får), och tänker varje dag att ”näe, fy fan detta är inte livet – jag borde jobba mindre och köpa mindre och leva istället!”…vi är alla i olika faser i livet…jag behöver verkligen sluta fokusera på pengar (även de pengar jag inte har och säkerligen aldrig kommer att få) och vara med mina barn, familjen, göra det som är KUL…vem vet när allt det här är över? Det är en floskel, men det enda vi har är NU…nåt annat har vi INTE…good luck Jonas ; )

1 02 2011
WoB

Fast egentigen gör vi nog det samma. För allt handlar om ekvationen tid-pengar. Får man inte ihop densamma så är man körd. Jag jobbade och jobbade och jobbade och jobbade. Jag hade en så kallad ”Sussi-säng” på mitt kontor och ändå blev det inte rätt. Så jag fann att det enda jag kunde slå sönder, av det jag gav och trodde mig få, var jobbet, så slutade jag arbeta.

Jag lovar, det är mer värt att sluta arbeta än att dö.

Kommentera

