Något att längta efter.

3 02 2011

Sherlock Holmes in "The Adventures of She...

Image via Wikipedia

Jag kommer på mig själv med att längta till söndag. Då är det Sherlock Holmes på tv igen. Så bra så bra. Jag är en sådan som växte upp på biblioteket. Min ömma fader klagade en gång över det där till sin bror. Svaret han fick var att han skulle vara tacksam för det. Själv hade min farbror en son som ägnade sig åt annat än litteratur. Jag är rätt så osäker på vad det kan ha varit, men tydligt ansåg min farbror att det var bättre om han hade suttit på ett bibliotek.

Det finns en doft på bibliotek som hänför mig. Den är nästan berusande. Dessutom de tysta ljuden. Män med allvarlig min som bläddrar i The Times eller något helt annat. Det finns sällan så många kvinnor på bibliotek. Förutom bibliotikarierna då, som nästan uteslutande är kvinnor. Märkligt.

Jag växte som sagt upp där. Först på det lokala biblioteket sedan på det stora. Många dagar struntade jag helt enkelt att gå till skolan och satte mig på bussen till stadsbiblioteket. Bläddrade bland alla böcker och tidningar och skivor och kunskap. Sög åt mig det jag kunde. Blev hej och tjena med damerna som arbetade där.

Jag tror nog, faktiskt, att jag lärde mig mångdubbelt mer där än jag hade gjort i skolan. Man in black hette Johnny Cash självbiografi. Ingen annan brydde sig om honom då. Men jag gjorde det. Det var det svarta som lockade mig. Sen fanns det böcker med ackordsättningar, böcker om historia, böcker från England och böcker från Ryssland. Deckare och dramer och damer. Tunga luntor och tunna pamfletter.

Jag stal många böcker. Jag samlade redan då på böcker. Det är en hobby man bör ägna sig åt tycker jag. Inte stjäla, men samla böcker.

Så jag har läst alla Conan Doyles böcker om den tunna detektiven och finner det som varandes omåttligt njutningsfullt. Mystiken, de kloka tankarna, de där färgerna som dansade i mig när jag läste.

Så jag längtar till söndag. För de har gjort något vackert. De har tagit Holmes till nutiden och lyckats.

Fast i min nutid har han hela tiden funnits.

 

Man kunde lyssna till Elvisskivor med.

 

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

