Utan plan, med full framtid.

12 02 2011

August Fick, a German philologist

Image via Wikipedia

Gårdagens mulna, grå himmel har bytts ut mot en blåskimrande molnlös himmel. Snön som föll har lagt sig till ro, kritvit och gnistrande. Viskans vatten har åny fryst. Visserligen är det bara en tunn, tunn skorpa på vattnet, men det tröga kalla vattnet är återigen täckt. Själv är jag utsövd och glad. Det är en sådan dag. Utsövd och glad. På morgonkvisten drömde jag att jag skulle ställa upp i en någon sorts uttagning i någon sorts musiktävling. Men jag kunde inte för mitt liv greppa gitarren. Halsen var för smal. Varje sträng låg tätt till sina närmaste vänner och jag kämpade med greppen.

Men precis innan jag vaknade fick jag låna min sons gitarr. Det var egentligen han som skulle spela men jag fick något ryck och ställde upp jag med. Sen vaknade jag. När allt ordnat sig men innan jag spelat vaknade jag. Undrar vad den där drömmen betyder? Att jag har svårt att greppa livet, få tag i saker? Skit samma, nu är jag vaken.

Hunden ligger i ”sin” fåtölj och sover. Hon är lite trögstartad på morgonen. Men å andra sidan så är hon ju full av liv under dagen så det är bara skönt att få läsa tidningen och dricka kaffe i fred. Jag är trögstartad jag med. Det tar sin lilla tid innan jag känner att jag är redo för livet. Det är som att jag skakar av mig natten genom att liksom vila mitt mellan natt och dag. Vänta i mig själv.

Det är ännu en dag som ligger vidöppen framför mig. Jag har inga planer, inget uppdrag att slutföra. Det blir som det blir. Det är rätt så gott att det är så.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

