Odé till en vän

9 03 2011

Coastal Sami Man Ivar Samuelsen Norway by Rola...

Image by saamiblog via Flickr

Jag saknar dig min vän. Häromdagen så formatterade jag min dator igen. Det kändes lite som att jag vanhelgade ett minne. Minnet av hur vi satt i er trädgård i solen och fixade med våra datorer. Du var enkel när det gällde det där. Själv så krånglar jag med att lägga in tusen program som jag fått för mig behövs.

Du klagade över värmen och gick in precis när solen blev skymd och regnet kom. Jag har kvar en filmsnutt jag spelade in när regnet öste ner på er vedbod och sommarmöblerna.

Du var en väldigt nära vän. En sådan som elände och bedrövelse skapar. Du förstod mig och jag försökte förstå att du mådde som jag fast sämre. Du var inte rädd för döden. Jag var och är vettskrämd. I morse vaknade jag med springade puls och svettvåt av att jag drömde om döden. Jag vaknade med en dödsångest som var kvävande. Jag drack mugg efter mugg med kaffe för att skaka sömnen ur mig, av mig.

Jag saknar dig Sami. Jag saknar skratten, samtalen, det allvarlig i en vänskap som är äkta och varm. Jag kommer ihåg när vi var på Gekås och du envisades med att du ville köpa en hatt till mig. Jag slog bort det som jag alltid plägar göra. Jag lånar helt enkelt inte pengar av någon förutom min mor och min son. Det var dumt att inte köpa den där hatten. Den hade varit ett strålande minne av en strålande man.

Du var min vän och jag saknar dig. Det gör ont att tänka på allt du missar. Jag som inte tror på att något alls förutom ont följer på döden kan bara komma så långt i tanken. Men kanske har du fått frid. Jag önskar att det inte bara är ett totalt utslocknande, döden, utan att du får uppleva äkta frid. Verkligen uppleva den.

Det är du värd min vän.

 

Åtgärder

Information

2 responses

15 03 2011
åsa

åhh Jonas…jag saknar han så förbannat mkt med..kommer i håg den dagen jag vaknade och ni satt precis utanför dörren med datorerna..har kort på det..

15 03 2011
WoB

Det var en mycket bra dag för mig. En väldigt bra dag. Värmen i er kamratskap och vilan i lugnet gjorde mig gott. Det är en sådan där dag man liksom fortfarande kan känna inuti sig.

Kommentera

