Såsom morgnar plägar vara.

10 03 2011

Vocalist Michael Stipe of REM photographed by ...

Image via Wikipedia

Snön faller som en vit gardin utanför mina fönster. Det vräker, värker ner. Själv är jag morgonruffsig och uppsvullen runt ögonen. En dag blev till natt och blev till en ny dag men jag är ett steg före känns det som. När jag sätter mig ner med mina morgontidningar tittar jag samtidigt i min Filofax och ser att dagen är ren, morgondagen likaså. Gott om tid att fundera på vad jag ska fylla framtiden med. Något nytt att skriva ner i kalenderns linjerade blad? Något att göra som jag måste?

Jag tar till mig dagen i hjärtat. Försöker göra den till min, min alldeles egna. Det går sådär. I mina högtalare sjunger Michael Stipe om livet på ett särdeles vackert sätt. Han säger att han kommer klara sig genom natten och jag tänker för mig själv att jag redan är det där steget före, jag har klarat av min. Med kaffesmak i munnen så börjar jag det digra arbetet med att bläddra igenom mina morgontidningar, BT, SvD och DN. Jag ser varje morgon fram mot ritualen med att vända sidorna och leta fram det som är intressant för mig i min lilla värld. Jag är helt klart nyhetsberoende. Jag har nog sagt det förut tror jag. Men det är väl så ett beroende är. Man vill dela det med andra, i alla fall om det är något man inte skäms över. Fan, det där lätt fel på något sätt, kan bara inte sätta fingret på vad det var som blev fel.

Hunden som löper och är lite tossig i skallen går mellan rummen i jakt på något hon inte vet vad det är. Jag tycker lite synd om henne, tills jag kommer på att jag lever mitt liv så varje dag, år ut och år in. På jakt efter någon eller något.

Det gäller inte alltid att sikta på stjärnorna utan efter det man faktiskt kan nå.

Åtgärder

Information

Kommentera

