God morgon världen.

15 03 2011

Amos Brearly

Image via Wikipedia

Det ligger något väldigt vilsamt över melodin till Hem till gården. Ett minne av barndomsåren med Amos Brearly och de andra. Fast det klart. Nu är det helt andra personer som spelar i tv-serien. Men melodin är den samma.

Jag somnade tidigt igår. Vid 20-tiden ungefär. Så idag vaknade jag 5 och sitter nu redo att ta mig an dagen. det blir nog bra, en bra dag igen. Igår var en toppendag. Jag vaknade, skuttade ur sängen och sjöng för mig själv. Idag sjunger jag kanske inte, men det är en bra dag ändå.

Om inte… Om inte det vore så att jag ska gå på möte med Försäkringskassan idag. För att reda ut mitt öde efter maj. Får jag fortsätta läka lugnt och försiktigt eller ska jag kastas ut i stora vida världen igen? Jag vet inte, men jag ska i alla fall söka de där 18 månaderna jag kan söka. Fredagen har jag fortfarande i minnet, med dess panikångesattacker och mörka tankar. Det svänger hit och det svänger dit. Från botten till toppen och åter igen ner.

Just nu så struntar jag i alla möten och pålagor. Just nu är det gryning utanför mina fönster, himlen blir allt mer lila och vacker. Tv4 visar sitt morgonprogram och på nyheterna pratar man om katastrofen i Japan. Det är så oerhört hemskt allt det som sker att det blir omöjligt att ta in. En katastrof av bibliska mått. En katastrof som visar på att de historier som det skrivs om i bibeln troligen är samma, även om jag själv anser att gud eller satan inte har med saken att göra.

Kaffet smakar gott. Hunden står på soffan och lutar framtassarna mot fönsterbrädet och tittar ut. Hon är precis så nyfiken som en 15 månader hund kan vara. Allt är ett äventyr. Allt är roligt. Allt är en möjlighet till virvlande lek. Jag önskar ibland att jag vore hund.

Nu är det dags att duscha, skrubba kroppen ren. Sen ska jag ut med jycken. Gå en snabb sväng runt kvarteren. Njuta av dagen.

Möten är ett senare problem.

Åtgärder

Information

Kommentera

